Sleepboot Mary-P

Gebouwd als vrachtscheepje voor het vervoer van melkbussen op de Waddeneilanden. Het was een 75 tons vrachtscheepje dat voer onder de naam “Joma”. Ze werd voorgestuwd door een 28 pk Kromhout.
In de oorlog is ze ingenomen door de Duitsers voor het vervoer van torpedo’s. In 1950 is ze bij Leenman te Zwolle verbouwd tot sleepboot door een oom van mijn ouders die er enkele maanden mee gevaren heeft. Mijn ouders hebben daarna deze sleepboot overgenomen en zijn er verder mee gaan varen tot 1960. Toen werd het ongemakkelijk voor de kinderen en is mijn moeder naar de wal gegaan (nah ja wal….als je een ark in Tiel ook tot wal woning kunt rekenen) en mijn vader is toen verder gaan varen op de waterboot in Tiel en later samen met zijn broer op het vrachtschip genaamd DUO.

In 1966 gekocht van P. van Bergen te Delft waar ze een korte tijd heeft gevaren als “Attack 6”. Daar is de motor (M.A.N.) in de soep gevaren, hetgeen ongetwijfeld gunstig was voor de volgende verkoop/koop.  Het scheepje is daarna omgedoopt tot “Robert-B” en is er een gezin op komen wonen. De “Belier” heeft het scheepje Amsterdam gesleept en heeft daar op diverse locaties gelegen. In 1970 is de defecte hoofdmotor eruit getakeld en begin 1971 is er een Mercedes in gebouwd bij Smit Motorenfabriek aan de Baarsjesweg te Amsterdam.

Rond 1980 is de boot hernoemd naar “Legionnaire”.

In 2006 ging de boot naar Petra Beuker en zij heeft de boot herdoopt in “Egelantier”.

https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=6168&start=40

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=4&t=192&start=3375

Egelantier
Posted on 13 juli 2012 by Rene
Egelantier , 16,35 x 3,85 x 1,80 , Bouwjaar 1924 , Werf van de Werff ( Weltevreden ) in Leeuwarden ( Nederland ) , 1 x 6 cylinder 200 pk DAF uit 1960 , ex Mary , ex 2 x Jomar III , ex Attack , ex Robert , ex Legionaire , eigenaar P.Beuker-Boll in Purmerend , ENI 03051340
http://www.scanboat.com/de/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=1193450
sleepboot Egelantier Vermogen: 185 pk,Brandstoftank: 4000 liter en dagtank 200 liter,Acculader: aanwezig,Generator: Hatz 5 kVA (300 draaiuren),Omvormer: 2xc Mastervolt,Watertank: 3000 liter,Merk: Daf 1160, Kooktoestel/pitten: 2 elektr. platen, granieten aanrecht,Koelkast: aanwezig,Verwarming: hete lucht,Overig: Indeling: stuurhut, voorroef met woning en kombuis en slaapplaats, achterroef met 2 pers bed, Marifoon: Sailor, Anker: aanwezig,Ankerlier: aanwezig, Dek uitvoering: staal,Besturing: stuurwiel,Waterverplaatsing (in kg): ca 40,Ballast (in kg): geen,Werf: Welgelegen te Leeuwarden,Doorvaarthoogte: 3.95 m,…For more information go to www.yachtfocus.com.

De Legionnaire –  Van vrachtschip tot sleepboot.
Artikel in Bokkepoot 176 – Petra Boll – 2006

http://www.motorsleepboot.info/web/index.php/te-koop-aangeboden?start=80
http://www.varenderfgoed.nl/galerij/egelantier.html
Gegevens
Bouwjaar 1924 werf, Van de Werff, Leeuwarden (Weltevreden)
Lxbxhxdg.: 16,35 x 3,85 x x 1,8 meter
1 x 6 cilinder Daf type 1160 DS uit 1960 vermogen 200 apk. = 147 kW.
Ex namen:
-1923
05-09-1955 Mary P./E.Pol, Zwolle.
18-05-1962 Jomar III/J.A.Zwiers, Zwolle.
23-04-1964 Jomar III/E.Pol, Zwolle.
17-11-1964 Attack 6/P.van Bergen, Delft.
24-10-1969 Robert B./J.Boll, Hillegom.
15-02-1984 Legionaire/J. Boll, Amsterdam
-200? Egelantier/Boll-Beuker P. Purmerend/Stavoren
28-05-2013 Egelantier/C.G. Vernet, Dalhem

Gebouwd in 1923 in Leeuwarden (Schilkampen) op de werf Welgelegen van A.T. van der Werf.
Gebouwd als motorpassagiersboot, in 1955 ingekort en omgebouwd tot motorsleepboot.

1923 GORREDIJK, motorpassagiersboot 28 pk, eig. T. van der Made en T. Mast in Gorredijk. 21,25 x 3,88 – 28 ton.
1930 GORREDIJK, motorpassagiersboot 20 pk, eig. T. en K. Mast in Gorredijk. 21,25 x 3,87 – 39 ton.
1936 GORREDIJK, motorvrachtschip, eig. Fa. Mast in Gorredijk. 21,22 x 3,87 – 36 ton.
1948 GORREDIJK, motorschip, eig. Fa. Vleeshouwer & Mast in Gorredijk. 21,22 x 3,88 x 1,16 – 25 ton.
1955 MARY-P, motorsleepboot, eig. E. Pol in Zwolle, 16,06 x 3,86 x 1,76 – 7,5 ton. Brandmerk 1340 B Zwolle 1955. (europanummer 03051340)
1984 LEGIONNAIRE, bergingsvaartuig, 16,13 x 3,62 x 1,38 – 11,8 ton.