Amsterdam Light Festival #14 Legacy (2025-2026)
Het is 6 januari 2026. Er ligt een flink pak sneeuw en de wegen zijn wat minder toegankelijk. Toch besloten om vandaag naar het Amsterdam Light Festival te gaan en een rondje te lopen.
We hebben geparkeerd aan de overkant van het IJ bij het centraal station. Dit bleek niet de goedkoopste plek en we waren eur15 kwijt. Viel ook nog wel mee, echter iets verderop, waar oom een pont gaat, is het aanzienlijk goedkoper.
Eerst zijn we shoarma gaan eten bij Papa Ali, iets wat we ieder jaar doen. De wandeling daarna was prima te doen. Niet echt veel last van de sneeuw en door het weer was het wel heel erg rustig op straat. Gek in Amsterdam om niet in de file te lopen. Uiteindelijk lekker ruim 8km gewandeld.
Editie 14 staat in het teken van nalatenschap: Legacy – zowel in het groot als in het klein. Want Legacy gaat over grootse historische en klimatologische gebeurtenissen die hun invloed lang doen gelden, maar ook over het voortbestaan van familietradities en gedeelde herinneringen en gewoonten. Welk sporen laten we achter? Welke verhalen vertellen we door? Hoe willen we herinnerd worden?
Twintig kunstenaars van over heel de wereld gingen aan de slag met deze vragen. Stuk voor stuk vertaalden ze hun persoonlijke interpretatie van wat het betekent om iets na te laten naar een visuele en ruimtelijke ervaring. Het resultaat is een gevarieerde verzameling lichtkunstwerken; uitbundig én ingetogen, monumentaal én intiem. Alle werken samen laten ons zien dat onze nalatenschap geen voldongen feit of lotsbestemming is. We kunnen zowel het heden als de toekomst actief vormgeven.
We trekken allemaal, elke dag ons spoor. Wat we achterlaten is aan ons.
Hieronder nog wat foto’s van deze editie.











































