GeoNevenDag 2021 – Lost-Place Editie

Het was al enkele maanden dat neef Chris (CCVISSER) en ik (POLLLEN) het plan hadden om eens een dagje lost-places af te gaan struinen in het zuiden des lands. Toen uiteindelijk de corona versoepelingen een beetje vorm kregen en we zonder veel poespas België en Duitsland in mochten hebben we de afspraak op 30 mei gepland.

SPOILER ALERT: in de tekst en foto’s hieronder kan informatie staan die de locatie van de stash prijs geven.

En toen was het 30 mei. Al vroeg afgesproken bij de eerste lost-place van de dag: Lost place benzinepomp. Dus rond half zeven van huis weggereden om daar omstreeks acht uur te zijn. Chris was me net een halve minuut voor. Toch altijd leuk om vanaf heinde en verre af te spreken en dan in een tijdspan van 1 minuut beide te arriveren.

Als eerste dus op zoek hier. Echt wel een lost-place, zo verstopt tussen het struikgewas. En de stash was ook leuk verstopt. We moesten er toch wel een kwartiertje naar zoeken. Na het plaatsen van de log en ook wat foto’s genomen te hebben, zijn we terug gewandeld naar de auto, heb ik wat spullen overgeladen, de auto elders geplaatst en toen samen in één auto door.

De volgende stop was bij Lost Place @ Laambroekvijvers. Natuurlijk niet te ver geparkeerd en dus een klein stukje wandelen wat niet erg was na een tijdje in de auto gezeten te hebben. Even lekker er uit 😉 De lost-place munitoekist was niet zo heel erg spannend verstopt, maar naar de vijvers gewandeld te hebben zagen we de lost-place pas. Een afgesloten stuk waar zich een verlaten gebouw bevond. Toegang ten strengste verboden, dus maar niet in geweest.

De volgende was een mooie, namelijk Lost Place Het boshuisje. Midden is het bos verstopt huisje. Lekker even rond gestruind en de cache gevonden in de vuurhaard.

Een kwartier verder kwamen we bij Lost Place Het vakantie huisje. Klein wandelingetje en daar vonden we een waar verlaten vakantie huisje. Mooie stek, met zelfs een zwembad en veel vogels in de buurt. De cache was uiteindelijk vernuftig op een vijf meter hoogte verstopt. Even klimmen en bingo!

Op naar de verlaten spoorbrug Gellik by bridge. In Nederland zouden zulke plekken opgedoekt gaan worden, Hier in België ligt het zo afgelegen dat niemand zich er aan stoort en blijft het dus gewoon liggen. Leuk voor ons om als lost-place te bezoeken. De brug was wel al redelijk versleten. Ik ben bovenop geweest, maar de stalen platen waren hier en daar wel erg slecht en op sommige plekken keek je acht meter naar beneden. Cool 😉 Met de spoiler foto konden we de stash snel vinden en loggen.

Hierna zijn we via twee stuks bijvangst, 00.001.0100 Lanaker Canals Trail en 00.001.0110 Lanaker Canals Trail naar een earthcache gereden in Limburg. Deze had het hoogste aantal favorieten en we kwamen er toch langs. Het was geen lost-place, maar GEOLOGISCH MONUMENT KALKSTEENGROEVE TRICHTERBERG was een erg mooie stek om te bezoeken. De vragen waren goed te beantwoorden en dus konden we deze earthcache ook als found loggen.

Onderweg naar de volgende lost-place “God is Gone” kwamen we langs twee stuks bijvangst. De eerste was Schilberg en daarna de grootste Amerikaanse begraafplaats Henri-Chapelle American Cemetary & Memorial van België. Toevallig kwamen we hier langs en lag er nog een cache ook. Tsja dan is het makkelijk voor deze twee geo-verslaafden en gaat de auto de parkeerplaats op. Wat een indrukwekkende plek. Even rondgewandeld, foto’s gemaakt en de cache gelogd.

Zo dan nu op weg naar de los place God is Gone. Volgens de favorieten moet deze wel mooi zijn en was dat ook. De stash was net als bij de andere tot nu toe niet echt spannend verstopt. Meestal makkelijk net buiten de lost-place. Wij hadden meer verwacht dat we echt in de lost-place moesten gaan zoeken….niet dus. De plek daarentegen was erg mooi. Een echte oude kerk met alles erop en eraan. Zie ook de foto’s. Zelfs een flink aantal kamers eraan vast wat meer leek op een hotel aan de kerk vast. Ziekenhuis bedden. Alles was er te vinden. Wat zal hier zich afgespeeld hebben toen God er nog wel was? #ikwilhetnietwetendenkik

De volgende stop was Naechster Halt: Hölle Hauptbahnhof. Veruit de mooiste tot nu toe. Een verlaten treinstation en voor het vinden van de stash moesten we nog wat doen ook met UV. Kijk zo willen we ze hebben. Onze favoriet van vandaag dus.

Zo zeg, ondertussen begonnen we al aardig trek te krijgen en kwamen we onderweg niet echt iets bijzonders tegen om een hapje te eten. Afspraak gemaakt om te stoppen zodra we wat tegenkomen…haha dat kennen we van eerder geoneven dagen. Meestal dan uren verder pas te eten…haha.

Enfin eerst nog de The Ghost Bridge bekeken. Ook weer een echte lost-place en betrof een zwaar versleten spoorbrug in de middle of nowhere. De stash pot was ook hier goed te vinden.

Na de brug weer verder via een bijvangst cache met een view: Belle vue sur le viaduc. Tsja als die zo langs de weg zit gaan we in de remmen en loggen we die ook. Daarna snel verder richting de volgende lost-place in Duitsland en hopen op wat te eten onderweg.

Rijdend door het plaatsje Kelmis zagen we een restaurant met terras en gasten. Dat zag er goed uit, dus remmen, parkeren en hup het terras op. Lekker gegeten hier bij restaurant Sen. Dit is Duitsland, dus daar moest een schnitzel in 😉 O wat was die lekker. Na afloop en de betaling kregen we nog een schnaps van het huis. Zum Wohl

Zo buikje vol en we konden weer op pad. Volgende stop is Bunker Camp Hitfeld. Klein stukje wandelen langs mooie graffiti muren en uiteindelijk de cache goed kunnen vinden. Was niet veel meer over van deze bunker. Wel een lost-place dus.

Na een uur verder met de auto kwamen we bij Dynamitwäldchen aan. Wederom een bunker waar we toch even moesten zoeken. Uiteindelijk bracht een spoiler foto uitkomst en moesten we zeker meter of acht van ground-zero naar de stash zoeken. En gevonden!

Paar dagen  nadat wij geweest waren is deze cache offline gehaald. We hadden al een idee dat er bewoners waren in de bunker. Denk dat die zwervers geklaagd hadden bij de CO 😉

Onderweg naar onze laatste van vandaag nog twee stuks bijvangst, namelijk Moed, toewijding en uiterste liefde 1 en Moed, toewijding en uiterste liefde 2. Waren makkelijk te vinden. Uiteindelijk kwamen we aan bij Linnerweerd: Villa Betula (lost place). Niet echt een lost-place. Er zal vroeger vast een kapitale villa gestaan hebben, maar er was niets van terug te vinden. Teruglopend zagen we nog wel een oude schuur. Haha die hebben we dan maar bestempeld hier als de lost-place.

Zo uiteindelijk een erg leuke en gezellige dag gehad met neef Chris. Op naar de volgende. Bunkers in Duitsland? Gewoon een stadje aan gaan doen? Wie zal het zeggen. We zien het wel. Maakt niet zo veel uit als het maar gezellig is. Haha en we natuurlijk wel wat kunnen vinden 😉

Hieronder het overzicht van de dag, de bezochte lost-places en bijvangst.

GC-Code Name Type
GC2WQM1 Moed, toewijding en uiterste liefde 1 Tradi
GC2WQJW Moed, toewijding en uiterste liefde 2 Tradi
GC45W20 Linnerweerd: Villa Betula (lost place) Tradi

Zie hieronder de gevonden caches deze dag op de kaart.

Gelukkig kon ik wel goedkoop tanken