Fiets Elfstedentocht 2026
Zon, sfeer en 14.395 finishers tijdens prachtige Fietselfstedentocht 2026
Wat was het genieten tijdens de Fietselfstedentocht 2026! Onder prachtige weersomstandigheden gingen maandag 25 mei maar liefst 14.820 deelnemers van start vanuit Bolsward voor de tocht langs de Friese Elfsteden. Uiteindelijk bereikten 14.395 deelnemers de finish in Bolsward.
Met volop zon en weinig wind beleefden de deelnemers een schitterende dag in Fryslân. Langs de route zorgden duizenden toeschouwers voor een geweldige sfeer. Van spandoeken en muziek tot het uitdelen van limonade; overal werden deelnemers enthousiast aangemoedigd.
Door het warme weer was extra aandacht voor verkoeling en verzorging belangrijk. De brandweer in Bolsward en Stavoren zorgde onderweg spontaan voor verkoeling van deelnemers. Daarnaast waren bij iedere stempelpost extra waterpunten aanwezig zodat deelnemers voldoende water konden bijvullen. In Leeuwarden werd volop gebruikgemaakt van de speciale smeerstraat van de GGD, waar grote hoeveelheden zonnebrand zijn gebruikt.
De eerste deelnemers kwamen iets na half twee alweer terug in Bolsward. Bij de finish ontvingen alle deelnemers de medaille met daarop de stad IJlst (Drylts).
Ook dit jaar waren er bijzondere jubilarissen. Oeds Broersma volbracht de tocht voor de 65e keer en Sake Tolsma fietste zijn 60e Fietselfstedentocht. Daarnaast bereikten acht deelnemers hun 50e deelname. Alle jubilarissen kwamen vroeg binnen en reden een sterke tocht. Van harte gefeliciteerd met deze bijzondere prestaties!
In totaal waren ruim 800 vrijwilligers betrokken bij de organisatie van het evenement. Van verkeersregelaars en stempelposten tot verzorging onderweg; dankzij hun inzet verliep de tocht veilig, gastvrij en georganiseerd.
Voorzitter Stephan Rekker kijkt tevreden terug:
“Het was een prachtige tocht met schitterend weer. Door de warmte was het soms wel zwaarder voor deelnemers, maar we hebben gezien dat deelnemers goed voorbereid waren.”
De organisatie kijkt met trots terug op een zeer geslaagde editie van de Fietselfstedentocht 2026 en wil alle deelnemers, vrijwilligers, supporters, hulpdiensten en inwoners van Fryslân bedanken voor het mogelijk maken van dit bijzondere evenement.
Dit jaar gefietst met Han, Erik-Jan en Edwin. Klein clubje, maar we hebben het er allen prima vanaf gebracht. Hiermee is mijn 8e poging ook weer geslaagd. We hebben 8 uur en 30 minuten op de fiets gezeten wat neerkomt op 27,3 km/uur. Prima resultaat met de warmte en nagenoeg geen wind vandaag. Af en toe bij stops werd het best wel warm en was je blij dat je weer kon fietsen en wat rijwind had. Verder vandaag goed drinken dringen en drinken.
Mijn ervaring vandaag was om iets rustiger aan te doen. Drie weken geleden iets te veel gewandeld en toen last van voeten en knieën wat niet zomaar over was. Afgelopen week nog steeds last van gehad. Tijdens het fietsen niet echt, dus na 200km had ik er wel weer vertrouwen in en kon ik gas geven 😉
Hieronder nog wat foto’s van vandaag.



































