Pollewops

Johan, Marion en Rinske

FeaturedVakanties

Fam. Pol naar Afrika

Rinske is geslaagd voor haar Nimeto eindexamen en kreeg van Marion de vraag waar ze naartoe op vakantie wilde gaan. Die keuze was makkelijk voor haar en was “dieren spotten in Afrika”. Zo gezegd zo gedaan. Marion en Rinske hebben uiteindelijk een reis bij AfrikaPlus geboekt en ik mocht mee. Jippie. Al ver voor deze vakantie zijn de nodige vaccinaties gehaald zodat we beschermd waren tegen wat ongewenste ziektes als DTP, hepatitis-A en malaria.

GROEPSREIS BELEVENIS VAN KAAPSTAD TOT VICTORIA WATERVALLEN (2025)
23 nachten met highlights: Cape Town, Cederberg, Orange River, Quiver Tree Forest, Sesriem, Swakopmund, Brandberg, Etosha South, Windhoek, Ghanzi, Guma Lagoon, Maun, Nata, Kasane, Victoria Falls (Zimbabwe)

  • dagexcursie omgeving Kaapstad, rijdend over de beroemde Chapman’s Peak Drive naar het natuurreservaat Kaap de Goede Hoop.
  • per kabelspoorbaan naar Cape Point, bezoek aan pinguïnkolonie op Boulder’s Beach.
  • wandeling om het ruige landschap van de Cedergebergte te ervaren.
  • slapen aan de oevers van de Gariep Rivier, optioneel kan een kanotocht geboekt worden.
  • geniet van de immense mooie Fish River Canyon, één van de top 3 canyons ter wereld.
  • begeleide wandeling naar de duinen van Sossusvlei.
  • we rijden dwars door Namib Naukluft National Park, immens groot woestijngebied met de kenmerkende roodgekleurde zandduinen.
  • 2 dagen heerlijk relaxen aan het strand van Swakopmund. Beleef deze Duitse koloniale nederzetting.
  • de zeehondenkolonie van Cape Cross wordt uiteraard bezocht.
  • wandeling met een lokale gids op zoek naar rotstekeningen van de Bosjesmannen.
  • In Etosha National Park gaan we op gamedrive op zoek naar olifanten, leeuwen, giraffen, luipaard en de cheetah
  • met lokale San bushman en een vertaler erbij leert u hoe deze mensen overleven onder de extreme omstandigheden in de Kalahri desert.
  • verblijf Okavango Delta waarbij u per traditionele kano (mokoro) de Delta ontdekt.
  • op weg naar Nata bezoeken we het Makgadikgadi zoutpannen
  • ochtendgamedrive door Chobe National Park op zoek naar kuddes olifanten en buffels.
  • een boottocht over de Chobe rivier genietend van de prachtige natuur en de dieren rondom de rivier inclusief lunch aan boord.
  • de spectaculaire Victoria Watervallen inclusief entreegelden. Vele optionele excursies zijn ter plaatse te boeken.

De gehele reis is opgenomen met Polarsteps en is hier dan ook te bekijken.

Maandag 20/10
De reis gaat beginnen. Afrika here we come.
Om half vijf opgestaan, ontbijt, spullen in auto en kwart voor zes reden we weg naar station Oostvaarders. We hadden de trein van 06:06 en waren netjes iets na zevenen op Schiphol. Na de vrij snelle incheck actie en nog veel snellere douane check konden we gaan wachten met een bakkie koffie.
Boarden vanaf 09:20 met een snelle toegang bij Manon en vliegen om tien uur.

Vliegen ging best prima. Natuurlijk kun je meer ruimte wensen, maar acht dit was te doen. Beetje filmpje kijken (The Accountant 2, The Amateur en Kingdom of the Planet of the Apes), eten, spelletje en voor je het weet zijn de twaalf uur voorbij en staan we in Kaapstad, net voor half tien avonds, op het vliegveld.

Dinsdag 21/10
Vandaag lekker ontbeten in het hotel en rond negenen op pad met de hop-on-hop-off bus. We hebben de rode route genomen die ook bij de Tafelberg een stop had.
Deze stop was zeker gepland, omdat we de Tafelberg op wilde wandelen. De Tafelberg is 1 van de 7 natuur wereld wonderen. We deden de wandeling omhoog naar de Top van de Tafelberg via de Platteklip Gorge-route. Dit was een pittige zeg. Allen flink afgezien met 34 graden en deze toch wel steile route. We hadden alle drie ons moment van “zullen we terug gaan”. Enfin wel gehaald en 3.5 uur over gedaan.
Naar beneden met de lift en daarna bus weer ingestapt. Hier hadden we veel geluk, aangezien op de tocht naar boven Marion in gesprek raakte met een groep die naar benden kwamen en kaartjes hadden voor de lift. Zelfs met fast-track en die mochten wij hebben. Toppie.

Daarna weer de bus in en nog een stop bij het strand in Bakoven met brrrrr erg koud water. Van hieruit kon je wel mooi de Twaalf Apostelen zien.
Daarna door naar einde en bij Time Out food hall gegeten. Hiervoor eerst nog drie kwartier gekeken en geluisterd naar een Afrikaanse dansgroep.

Woensdag 22/10
Vandaag eerste Sunway Safari Tours dag. Om acht uur afgesproken met een gemêleerd gezelschap uit Duitsland (Iris), Zwitserland (Corinne en Anita), Nederland (Stefan en Fun), Zweden (Carl Gustaf en Monica), Engeland (Jan) en Australië (Josephine). Onze reisleiders voor deze vakantie zijn Nigel en Moffat.
De activiteiten vandaag: Hout Bay, Cape Point (hier ook geluncht) en de pinguïn kolonie.
De Chapmans Peak weg was afgesloten, dus via binnendoor routes naar zuiden gereden. Schijnt wel een mooie route te zijn, dus pech voor ons.
Deze avond gegeten bij Tang in de Waterfront. Was erg lekker. Nu 2300 bedtijd. Morgen 0600 op staan voor ontbijt en om 7:30 weg.

Donderdag 23/10
Zes uur tring, de wekker ging af. Vandaag reisdag met een wandeling naar de waterval op de Cederberg,
We passeerden het rooibos thee gebied. Schijnt uniek van hier te zijn. Verder ook het Citrusdal met orange nurseries (kweek van nieuwe aanwas) onder plastic.
De beklimming was best pittig vandaag. Wel fraai en mooie waterval.
Bij de lodge aangekomen konden we nog een wijn proeverij doen. Gedaan dus. Lekker en gezellig.
Daarna diner bereid door Nigel en Moffat. Was erg lekker.

Vrijdag 24/10
Half zeven op, zeven uur ontbijt en acht uur weg. Vandaag naar Namibië. Via Springbok, om daar naar supermarkt te gaan en benzine tank vol te laden. Lunch net voor grens op een schaduw plek langs de weg. Hier maakten we sandwiches.

Daarna de grens. Haha zoals verwacht. Loket voor betalingen, na eerst bij verkeerde te staan.
Betalen 4800R~€240, daarna paspoorten weg. Man loopt weg naar overkant om iets te doen. Daarna terug loket, wij door gestuurd naar ander loket om uiteindelijk weer bij ander loket paspoort te krijgen. Haha wat een poppenkast. eVisum toch wel sneller 😉

Uiteindelijk door naar Namibië, via koper mining gebieden naar onze lodge.
Daar even gezwommen en aansluitend lekker pasta gegeten.

Zaterdag 25/10
Rond vijf uur werden we wakker door vogel geluiden. Wat een herrie. We waren dus zeker op tijd voor het ontbijt van zeven uur, zodat we daarna om acht uur weer op pad konden met de truck.
Bij de Fish River Canyon hebben we een wandeling gemaakt. Niet zo’n grote, maar wel mooie. De canyon is de grootste van Afrika met 180km lengte en is 550m diep.
Daarna door naar de lodge waar we voor het avondeten (kip met xx) eerst nog naar de quivertrees (kokerbomen) geweest zijn.
Mooie bomen en zonsondergang gezien en daarna gezellig gegeten.
Vandaag was het een fijne temperatuur. Niet te warm. Wel veel wind.

Zondag 26/10
Vandaag een reisdag met 500km. Zeven uur ontbijt en acht uur reden we weg. Eerst naar nabij gelegen Keetmanshoop voor boodschappen en een cache 🙂 jaja ook in Afrika moest er natuurlijk zo af en toe gestopt worden voor een geocache.
Daarna een tussenstop in Helmeringhausen met toevallig (haha) een cache. Op mooie plek gevonden dus favo zeker verdient.
Rond half twee lunch en rond tweeën reden we weer verder.
Onderweg bomen met grote nesten van sociable-weavers. Hele families wonen jaren in zo’n nest en breiden dat steeds verder uit naarmate de familie groter word.
Rond vijf uur arriveerden we bij de Desert Lodge. Hier even lekker gezwommen en daarna even na zevenen naar het diner. Na de lekker maaltijd moest er afgewassen worden en heb ik mijn foto camera ingesteld voor een time-lapse nacht shoot.

Maandag 27/10
Vandaag wederom een erg fraaie dag. Om kwart over zes reden we weg naar de Dune 45 om die te beklimmen. 130m omhoog. Erg fraai.

Dune 45 is a star dune in the Sossusvlei area of the Namib Desert in Namibia. Its name comes from the fact that it is at the 45th kilometre of the road that connects the Sesriem gate and Sossusvlei. Standing over 170 m, it is composed of 5-million-year-old sand that is detritus accumulated by the Orange River from the Kalahari Desert and then blown here.
Because it is near the road the dune is often photographed, particularly early and late in the day when one side of the dune is in shadow. It is often climbed by visitors to Sossusvlei.

Na de afdaling was daar het ontbijt met eggs en bacon.
De volgende activiteit was Death Vally. Met 4×4 want onze rode olifant kon dat niet aan. Dit is echt een plek met max 15mm regen per jaar en dus alles nagenoeg dood.
Daarna Siesrem Canyon (6 riemen, de lengte die nodig was om water uit de waterput te halen) welke ook mooi was om te bezoeken.
Vandaag waren we rond drieën terug, dus tijd voor zwembad en branden in de zon. Het zwembad had nog wel een staartje. Ik sprong namelijk zwembad in met bril op. Dit had ik niet door en even later voelde ik wat op de grond. Beetje schuiven en naar boven halen…hee mijn bril?? Zucht wel met krassen op het linker glas. Dat is dan wel weer erg balen. Gelukkig wel gedekt door de verzekering.
De bedoeling was om zo om half acht te BBQ-en. Ai geen houtskool gevonden. Alles werd toch in de oven en pannen bereid nu.

Dinsdag 28/10
Lange reisdag van zeven uur. We starten hiermee om half zeven met de lunch met de bedoeling om rond half acht weg te zijn.
Bewolkte dag. Wel lekker voor een reisdag. En top dat het gisteren met de duinen wel zonnig was. Perfect voor de foto’s.
Vandaag naar badplaats Swakopmund voor twee nachten. We rijden via Walvisbaai om daar mogelijk flamingo’s te zien. Ben benieuwd.
Rond negenen was tussenstop in Solitaire. Dit plaatje is erg bekend geworden nadat de Nederlander Ton van der Lee er een boek over geschreven had. Tevens daarna bekend om de bakkerij met homemade Nederlandse appeltaart. Deze dus genomen met een cappuccino. Was lekker. Nog wat foto’s en een cache loggen en doorrrrr.
Voor we aankwamen in Walvis Bay hadden we nog twee stops op fraaie locaties.
– Tropical of Capricorn (Steenbokskeerkring)
– Damaskus Mountain

Woensdag 29/10
Vandaag een quad tocht met als doel lekker rijden en het zoeken van de litle5.
Lekker racen en leuk foto’s maken van “De little5” bestaande uit:

  • Namib Web-footed Gecko
  • Shovel-snouted Lizard
  • Sidewinder Puff Adder
  • Wheel Spider (ook bekend als de Dansende Witte Dame)
  • Namaqua Chameleon (deze niet gezien)

Terug bij lodge gewandeld en lunch gegeten in erg leuk Afrikaans restaurant. Verder wat caches en boodschappen gedaan. Eind van de middag nog even naar de pier waar een geocaching event was. Toch even leuk om dat zo mee te pakken in het buitenland.
Rond zes uur naar Ocean Celler voor avondeten. Dat duurde en duurde, maar toch lekker gegeten.

Donderdag 30/10
Acht uur weg, met onderweg het wrak “Zeila Wreck”, een van de vele wrakken die hier langs de verraderlijke kust liggen en blijven liggen en de zeehondenkolonie van Cape Cross, de thuisbasis van een broedkolonie van 200 000 tot 250 000 Kaapse pelsrobben en ja we zagen ook walvissen. Wow.
Lunch hadden we vandaag bij een restaurant onderweg.
Bij de Brandberg naar de “white lady” gewandeld. Dit zijn paintings gemaakt ooit door de Bosjesmannen.
Half zeven bij de lodge. Konden nog net snel zwemmen en proberen cache op de heuvel (op slippers) te pakken (wat niet lukte ivm het te donker zijn) en daarna diner.
Om tien uur moe naar bed. Beetje te volle dag zo is onze ervaring, weinig van deze mooie lodge gezien.
In onze slaapkamer zagen we een mooie zebra spin. Haha Marion had hem liever niet gezien. Ik probeerde hem te pakken en toen rende hij onder het bed. Ach..lekker slapen dan maar.

Vrijdag 31/10
Zeven uur ontbijt en half acht weg. Vandaag naar Etosha National Park.
Onderweg stop bij lokale bevolking en hun markt. Alles voor het geld natuurlijk…
Net voor binnenrijden Etosha park hebben we langs de weg geluncht.
Daarna vanaf drie uur door park gereden op zoek naar dieren en het maken van mooie foto’s.
Rond half zeven park uit en naar de Lodge voor twee nachten. We verbleven in Mondjila Safari Camp een andere locatie dat vemeld in de reis beschrijving.
Hier hadden we uurtje rust voor het diner: polenta met goulash.
Nu net voor tienen en naar bed. Morgen half vijf op voor Game Drive. Gaaaappp

Zaterdag 01/11
Wow half vijf op, vijf uur ontbijt en half zes op hele dag Game Drive. Wow wat een dag was dit. Warm, maar erg fraai. Erg veel dieren gezien vandaag. Een complete lijst met dieren die we gezien hebben staat onderaan dit verslag. Vandaag was wel een spotters topdag.
Rond half zes terug voor even dip-in-the-pool en klaarmaken voor eten om half acht.
Vanavond BBQ met kudu/oryx vlees. Ik was de grilmaster en het vlees was lekker.
Top dus. Nu naar bed net voor tienen. Morgen ochtend om kwart voor zeven weer op. Uitslapen dus 😉

Zondag 02/11
Vandaag naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. 400km rijden, ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Stipt kwart over acht reden we weg. Tussenstop in Outjo (70km) voor boodschappen, tanken, kopje koffie en WiFi 😉
Volgende stop in Okahandja voor lunch.
Daarna door naar Windhoek. Voor we naar hotel (Terra Africa Guest House) rijden eerst een bezoek aan de kerk in Windhoek. Gebouwd om de ruzies tijdens eerste wereld oorlog bij te leggen.
Ook nog op een markje geweest, waar we een neushoorn(tje) gekocht hebben van ebbenhout of zwart geschilderd vuren 😉
Haha prijs van ND250 naar ND100 gebracht in 10 seconden. Had nog wel lager gekund dus, maar ach je moet ze ook wat gunnen. Toch?

Avonds met zijn allen gegeten bij Joe’s Beer House. Erg lekker en gezellig.
En er lag nog een cache bij de voordeur ook. Wow is dat even top!

Welterusten, morgen naar Botswana.

Maandag 03/11
Zeven uur ontbijt en even naar achten weg.
Net Windhoek uit, regende het zowaar. Vandaag naar Botswana via de Bushman een lange dag met 500km in de bus over de Trans-Kalahari Highway.
Rond 12 lunch
Om twee uur waren we door de douane en reden we Botswana in. Botswana is het land van het rundvlees. Veel export naar oa Europa en daarom zijn er strenge Anthrax regels bij de douane. Vandaar dat we door een bakje met water moesten lopen en dan was het allemaal goed 😉
Vandaag slapen we in Ghanzi bij Ghanzi Trailblazers. Hier troffen we leuke hutjes met buitendouche. Wij hadden zo’n hut niet en hadden douche binnen. Ach niet slecht want het regende de hele nacht.

We hadden hier ook een rondleiding met gids bij de Bushman of San people. Leuk om te zien wat je uit de natuur kunt halen (wortel tegen malaria en tak voor kracht om uren te kunnen hardlopen) en jaag technieken.

Rond half acht gegeten en nog met clubje Uno gespeeld.

Dinsdag 04/11
Half acht ontbijt en kwart over acht reden we weg. Gelukkig was het net een beetje droog.
Daarna onderweg naar de Okavango delta. Lange rit met eerste stop voor boodschappen en bushi-bushi.
Uiteindelijk over wegen gereden wat geen wegen zijn. Gaten, erop en eraf, flinke kluif voor auto en banden.
En dat klopte ook…een band geheel kapot. Bij de lunch ontdekt en dus vervangen. Vakkundig door Nigel en Moffat gedaan en na een uurtje konden we verder.

Rond vijven arriveerden we in het paradijs van Guma Lagoon Camp. Echt schitterend.

Savonds aten we fish&chips gemaakt met hulp van Marion en Rinske. Erg lekker. Als toetje ijs met koffie, uit uit de pet van Marion.

Woensdag 05/11
Zeven uur ontbijt en half acht weg. Met de speedboat naar de plek waar we verder gingen in de kano’s. Door mooie papieris velden naar het eiland waar we een safari kregen. Viel mij beetje tegen. Had meer dieren gehoopt en langere wandeling.
Ach bij terugkomst lunch, lekker broodje knakworst…haha helemaal lekker. Daarna relaxen met zwembad en om half zes naar de sunset activiteit.
Veel ijsvogels gezien en een krokodil en later de zons ondergang.
Bij terugkomst net voor zevenen was daar het laatste diner bereid door Nigel en Moffat.
Traditioneel gerecht “sample with chicken stu”.

Donderdag 06/11
Vandaag weer vroeg op, kwart voor zes. Afgelopen nacht flink onweer gehad wat flink veel regen, licht en gedonder opleverde. De ochtend was het gelukkig droog. En dus kon de boel na het ontbijt in de 4×4 truck en konden we door de bush naar de red elephant.

Daarna onderweg op zeer slechte of geen wegen naar Maun. Een grote stad, maar triest om te zien allemaal. Wat een zooi.

Na aankomst eerst lunch en daarna een propellorvliegtuig tocht van 1 uur van Rinske gekregen. Gelegen in het midden van de Kalahari-woestijn – het grootste doorlopende stuk zand ter wereld – is de Okavango-delta de grootste van de wetlands van Afrika´s, en een van de laatste. Hier hebben we een magisch, 18.000 vierkante kilometer wonderland van waterwegen, uiterwaarden, eilanden en bossen, die daartussen een veelheid aan dier- en vogelsoorten herbergen. Was erg gave tocht.

Bij terugkomst Sedia Hotel, eerst even zwemmen onder het aankomende gedonder en bliksem, en daarna diner in hotel.
Wederom gezellig. Tot morgen. Weer kwart over zes op. Haha het begint te wennen 😉

Vrijdag 07/10
Kwart over zes op, zeven uur ontbijt en acht uur weg. Op weg naar Nato vandaag via een bumby Afrikaanse weg. Van daaruit gaan we naar de zoutvlakte Makgadikgadi Pans.
Vandaag een regenachtige dag. Hopelijk word dat wel beter, want anders toch heel stuk minder mooie ervaringen. Onderweg nog gestopt bij een gigantisch Aardvarken…er log ook een cache toevallig, hihi.
Nu gearriveerd op de Nata Lodge, diner pre-ordered en straks naar de zout vlakte Makgadikgadi Pans. Ben benieuwd.
Die tocht over de vlakte was fraai. Wederom mooie dieren gezien en aan de rand van het meer wat gedronken. Bij terugkomst was diner klaar en konden we zo aan tafel aanschuiven en lekker genieten.

Zaterdag 08/11
Vandaag naar Thebe River Lodge in Kasane voor twee nachten. Vandaag eens 312km goede wegen ivm dat deze weg ook veel gebruikt word voor koper transport wat hier gewonnen word.
Acht uur vertrokken en rond middaguur gearriveerd.
Op verschillende plekken overstekende olifanten gehad. Wat een mooie beesten zijn dat toch. Wow!
Onderweg, uit het niets, in niemandsland, ineens een coffee stop. Slim bekeken, want was nog ff druk ook. Slim inspringen op de vraag dus. Twee capo P85=€5,40

Die middag relaxen. Beetje gewandeld en gezwommen. Daarna diner, voor mij pizza, bij restaurant op het terrein.
Viel beetje tegen, dus morgen ander restaurant.

Zondag 09/11
Vroeg op voor game drive in Chobe National Park. Veel gezien, maar niet de olifanten die hier normaal in overvloede zijn. Jammer, maar wel buffels, visarend, impala’s, jakhals, leeuw.
Bij terugkomst ontbijt in restaurant van Lodge, daarna uurtje rust om naar de boat drive te gaan. Varend over de Chobe River.
Tocht over Chobe was leuk. Erg relaxed met perfecte lunch aan boord en goed te drinken. Tevens de meeste dieren gespot denk ik van de gehele vakantie. Vooral veel verschillende vogels.
Daarna gegeten bij Indiaas restaurant. Was prima eten.

Maandag 10/11
Kwart over zevenen ontbijt, zodat we al weer rond achten weg konden.
Grensovergang ging helemaal prima en snel. Hier kochten we een ‘kaza’ visa voor Zimbabwe en Zambia ($50/stuk)
In Victoria Falls kregen we een wandeling met gids en liepen zo vlak langs de watervallen en werden er zelf flink nat van. En dat terwijl er nu niet zo veel water naar beneden komt. Kun je nagaan als het zomer is. Aansluitend van de wandeling hebben we geluncht en daarna gingen we naar de Shearwater Explorers Village lodge. Hier ingecheckt en spullen op de kamer gelegd en toen werden we al weer met een taxi opgehaald om naar het vliegveld te gaan.
Hier inchecken en een heli vlucht gemaakt. Wederom een vlucht gekregen van Rinske. Wat gaaf was dit !

Deze avond eerst gezwommen en toen bij de lodge gegeten.

Dinsdag 11/11
Acht uur ontbijt met zijn allen. Daarna afscheid genomen en daarna nog even op pad. Wat shoppen bij wat marktjes in de buurt en daarna gewandeld naar de brug tussen Zimbabwe en Zambia. We hadden een kaza visa dus konden gewoon heen en weer de grens over.
Op de terugweg bij het Three Monkeys restaurant gegeten. Daarna waren we rond drieën weer bij hotel, omdat we met de taxi naar het vliegveld gebracht zouden worden. Hier moesten we wel wat tijd voor reserveren, aangezien je wederom de grens overgang passeerde en we op tijd moesten zijn om in te checken. Beide verliepen perfect en we hadden nog tijd genoeg op vliegveld Livingstone. Onze vlucht was om zes uur naar Nairobi (aankomst 20:45), daar uurtje benen strekken en om elf uur weer vliegtuig in naar Schiphol.

Woensdag 12/11
Om zeven uur arriveerden we op Schiphol en hadden al vrij snel onze koffers te pakken. Zodoende zaten om acht uur al weer in de trein naar huis, station Almere Oostvaarders. Hier zijn we door de buurvrouw opgehaald.

Zo einde vakantie. Veel indrukken. Veel gezien. Veel genoten. Uiteindelijk kunnen we wel zeggen dat het een heel heel heel fijne vakantie was.

Geocaching

Tijdens deze vakantie ook weer wat caches onderweg gevonden. Aangezien we met een groep waren konden we niet overal stoppen, maar hier en daar is het toch gelukt en uiteindelijk waren er zelf uit de groep die mee gingen zoeken. Gezellig en grotere kans op sneller vinden. Helemaal top dus. Afgezien van de caches ook mooi zes land souvenirs verdient. Voor de statistieken:

  • land souvenirs: 6 Zuid Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe, Zambia en Kenia
  • gevonden caches: 65
    • Zuid-Afrika: 23
    • Namibië: 27
    • Botswana: 5
    • Zimbabwe: 6
    • Zambia: 3
    • Kenia: 1
  • voltooide Adventure Lab Caches: 3

Hieronder nog de GPX kaart van de gevonden caches. 

Dieren gespot op de vakantie

  • 20/10 KLM zwaan.
  • 21/10 dassie, red-winged starling, mus, lizard, citrus swallowtail vlinder, nijlgans, duif
  • 22/10 rode olifant, Zwarte Ibis, silver seal, struisvogel, parelhoender, kwal, vissen, springbokken, paarden, schapen, rock dassie, jackass pinguin, rups van mot, Cape Robin-Chat, aalscholver, eekhoorn
  • 23/10 herten, geiten, leopard turtoise, afrikan bullfrog
  • 24/10 yellow wagtail, cape sparrow, common fiscal shrike, springbok, zwaluw, grijze reiger, zilverreiger, grenadierwever, kikker
  • 25/10 African Hoopoe, sunbird, sociable weaver, southern red bishop, gray lourie, springbok, zebra, giraffe, baboons, cheetas in soort van gevangenschap.
  • 26/10 gemsbok, blue wildebeest, steenbok, cape vos
  • 27/10 geen nieuwe
  • 28/10 core hen, flamingo’s
  • 29/10 Namib Web-footed Gecko, Shovel-snouted Lizard, Sidewinder Puff Adder, Wheel Spider (ook bekend als de Dansende Witte Dame)
  • 30/10 eekhoorns, tijgerspin, walvissen, heel veel stinkende zeeleeuwen
  • 31/10 serucate (meerkat), schorpioen, red-billed horn (rinske gezien bij lodge), kori busterd, giraffe, impala, springbok, kudu, olifant, gnoe (wildebeest), jakhals
  • 01/11 leeuw, jakhals, giraffe, springbok, gnoe wildebeest, rhino, zebra, oryx gemsbok, korhaan (male/female), kori basterd (male), scrub here, kudu, antilope, social weaver, impala, banded mongoose, rhino black, gaber godhawk, rood hartenbeest, zwartkop reiger, Kaapse tortelduif, struisvogel
  • 02/11 southern masked weaver, struisvogel
  • 03/11 baboons
  • 04/11 ezels, runderen, geiten, krokodil, zadelbekooievaar
  • 05/11 ijsvogels, krokodil, andere vogels, hoorden wel hippo’s, blauwoorglansspreeuw, oodrug ijsvogel, vervet apen, ralreiger, bonte ijsvogel, roodrug ijsvogel, Malachiet ijsvogel, Afrikaanse dwergijsvogel, Afrikaanse slangenhalsvogel
  • 06/11 ezels, nijlpaarden, zebra’s, olifanten, giraffen, springbokken, impala’s, gnoes etc
  • 07/11 varken, southern black masked weaver, zebra’s, paarden, ezels, pelikanen, hyena’s met babys, kraanvogel, gnoes, grey go-away-bird, struisvogel, jakhals, kori basterd (male), visarend
  • 08/11 schorpioen, olifanten, wrattenzwijn
  • 09/11 krokodil, nijlpaard, african jacana (lelieloper), aalscholvers, visarend, wrattenzwijn, impala’s, buffels, maraboe, bruinkap ijsvogel, zwarte reiger, grote zilverreiger, kleine zilverreiger, spoorwiekgans, Afrikaanse bonte kwikstaart, waterbok
  • 10/11 wrattenzwijn, leeuw, olifanten
  • 11/11 reisdag naar huis
  • 12/11 reisdag naar huis

Uitzicht Red Elefant

Tijdens onze vakantie in het zuiden van Afrika heb ik vaak, bijna dagelijks, getracht een foto te maken uit de “Red Elefant” met een nagenoeg zelfde uitsnede. Deze achterelkaar gezet levert dit filmpje op.

De Big Five

  • Leeuw: 01/11/2025 Etosha National Park
  • Olifant: 01/11/2025 Etosha National Park
  • Kaapse buffel: 09/11/2025 Chobe National Park
  • Luipaard: niet gezien deze vakantie
  • Neushoorn: 01/11/2025 Etosha National Park

De Big Five zijn de leeuw, olifant, Kaapse buffel, luipaard en neushoorn, een groep iconische Afrikaanse dieren die oorspronkelijk werden benoemd door jagers als de vijf gevaarlijkste dieren om te bejagen. Tegenwoordig staat de term meer voor de meest begeerde dieren om te spotten tijdens een safari. 

  • Leeuw: De koning van de jungle, bekend om zijn machtige manen en indrukwekkende kracht.
  • Olifant: Het grootste landdier ter wereld, herkenbaar aan zijn slurf en grote oren.
  • Kaapse buffel: Een geducht en stoer dier met imposante hoorns.
  • Luipaard: Een sluwe jager met een prachtig gevlekt patroon, dat zich goed kan verstoppen.
  • Neushoorn: Een imposant beest met een of twee hoorns op zijn neus, dat zowel wit als zwart kan zijn. 

Oorsprong van de term

  • De term “Big Five” komt oorspronkelijk uit de jachtwereld van de 19e eeuw.
  • Jagers vonden de dieren het moeilijkst en gevaarlijkst om te bejagen te voet.
  • De naam verwijst dus niet naar de grootte, maar naar de moeilijkheidsgraad en het gevaar dat ze met zich meebrachten voor de jager. 

The Little Five

  • Namib Web-footed Gecko: 29/10/2025 Swakopmund
  • Shovel-snouted Lizard: 29/10/2025 Swakopmund
  • Sidewinder Puff Adder: 29/10/2025 Swakopmund
  • Wheel Spider (ook bekend als de Dansende Witte Dame): 29/10/2025 Swakopmund
  • Namaqua Chameleon: niet gezien

Vaccinaties

Al ver voor deze vakantie zijn de nodige vaccinaties gehaald zodat we beschermd waren tegen wat ongewenste ziektes als hepatitis en  malaria.

  • malaria: Atovaquon/Proguanil HCI Mylan 250/100mg, filmomhulde tabletten
  • hepatitis A:
  • DTP:

AfrikaPlus

Hier de beschrijving volgens AfrikaPlus in PDF formaat.