Pollewops

Johan, Marion en Rinske

ArtikelenFeaturedVakanties

Korte vakantie in Pingjum 2026

Dit jaar wederom een kampeer plek geboekt op camping De Nije Trije in Pingjum. Dit keer plek 13 omdat dat wel een erg mooi plekje in de hoek is en redelijk afgebakend is. Hieronder is vermeld wat we de dagen rondom Pinksteren gedaan hebben.

Vrijdag 22 mei

Dit is de dag van de heenreis. We konden vanaf 1300 terecht en we waren er om 13:04. Haha maximaal benutten dus. Na de boel opgezet te hebben was het na twee uur en zijn we boodschappen gaan doen bij de Poeisz in Witmarsum.
Daarna wat gegeten en ben ik rondje gaan fietsen en Marion is gaan rusten.

Zaterdag 23 mei

Vandaag zijn we naar Franeker geweest, stad van Eise Eisinga (Planetarium) en Douwe Elias (wereld beroemde schilder) weten we nu.

Lekker dagje struinen door Franeker door middel van twee multi geocaches. Zo kwamen we weer op mooie plekjes, zoals het atelier van Douwe Elias die leuk vertelde over zijn kunstwerken, de theehuisjes langs de dijk, fraaie bruggetjes en het centrum was druk, dus nog bij het kaatsen gekeken en er was een oldtimer show. Ook altijd leuk. Prima vermaakt dus. En niet te vergeten erg fraai weer met 28 graden.
Bij terugkomst ben ik nog klein rondje gaan fietsen.

Zondag 24 mei Eerste Pinksterdag

Vandaag is Marion in de ochtend 11 km gaan rennen. Tsja wat doe ik dan..haha…lekker ook even naar buiten en een stukje fietsen.

Voor de lunch zijn we naar Harlingen gereden en hebben bij Jonas kibbeling gegeten. Was wel beetje vettig, maar ik vond het prima. Aansluitend met de auto de dijk afgereden naar een vishevel gemaal en een Dijk van een Wijf. Daarna zouden we nog gaan wandelen op het wad, maar het was ondertussen als weer vier uur, dus via de Poeisz in Sexbierum naar huis gereden om bijtijds te kunnen starten met de BBQ.

Maandag 25 mei Tweede Pinksterdag

Vandaag de dag van de Friese Elfstedentocht. Startgroep 11 met starttijd 06:20. Dus 04:45 opgestaan, gegeten en alles klaargemaakt om rond 05.25 te vertrekken. Ik had om 05:30 afgesproken met Han en Erik-Jan bij het kruispunt voor Pingjum. Dit jaar was de route omgeleid en liep langs de camping. Eerste stuk reden we dus tegen de fietsers in. Na 8 uur en  30 minuten op de fiets gezeten te hebben waren we rond zes uur terug en na een broodje kroket, cola en ijsje rond 1930 weer op de camping. Heen en terugrit Pingjum-Bolsward is 10km enkele reis. Dus dat fietsen we er ook nog bij 😉
Het verslag van de route staat hier.

Dinsdag 26 mei

Vandaag dag om naar huis te gaan. Na rustig opgestaan te zijn, ingepakt, reden we even na elf uur weg. Eerst nog naar Wons voor de oerboer.nl en wat kaasjes.

Even na enen waren we thuis. Was weer een geslaagde korte vakantie.

We hebben ook gelijk maar plek 13 gereserveerd voor Pinksterweekend 2027.

Hier het Polarsteps verslag.