Zomer 1998 – Thailand

Reisverslag van onze Thailand reis van 15 november 1998 tot 7 december 1998. We hebben onze reis geboekt bij Adventure Travel welke bestond uit vlucht, trein, 1 hotel overnachting en jungle tocht. Na aankomst in Bangkok met de trein naar Chiang Mai, daar een jungle tocht gedaan van 1 week, naar de Birmeese grens geweest en toen met vliegtuig terug naar Bangkok om daarna naar de badplaats HuaHin te gaan voor een paar dagen strand.

Zo 15 nov
Om 18.30 naar Schiphol vanuit Hoofddorp. Vanaf 18.45 was het mogelijk om in het vliegtuig te stappen. Om 19.00 zaten we er dan ook in, om volgens planning om 19.25 te vertrekken met vlucht KL877. Echter het bagageluik ging niet dicht, wat een vertraging opleverde van ongeveer anderhalf uur. Om 20.15 gingen we dan ook eindelijk weg. De vlucht verliep verder vlekkeloos. Het slapen viel echter niet mee. Ik (Johan) heb denk ik 2 uur mijn ogen dicht gehad.

Ma 16 nov
Om 14.00 (lokaal Thailand) arriveerden we op het vliegveld Don Muang in Bangkok. Na het douane ritueel kwamen we beneden aan, waar onze rugzakken al reeds van de band gehaald waren. Ze waren er in ieder geval, wat het belangrijkste was. Na wat geld uit de muur gehaald te hebben, zijn we met een taxi naar Bangkok gegaan richting het Metro Palace hotel om onze treinticket’s te halen bij Yellow Tours. Later bleek … stom … stom … stom … dat dat het verkeerde hotel was. We moesten eigenlijk naar het Trang hotel wat iets verderop lag. Enfin een hotel medewerker had ons gebracht (niet voor niets trouwens) en later ook op het station afgezet. Om 17.30 waren we daar en konden we wat rondkijken, want de trein vertrok pas om 19.40 naar Chiang Mai.

Di 17 nov
Om 10.00 uur kwamen we aan in Chiang Mai. Volgens de planning had dat al om 07.55 moeten zijn. Hieruit blijkt dus dat de Thai niet zo op de tijd letten. We zijn daar al voor gewaarschuwd in de boekjes de we gelezen hadden. We zijn naar het hotel Chatree gelopen (3km). Dat viel toch wel even tegen. Het was namelijk bijna 40°C en de rugzakken werden ook steeds zwaarder (voor het gevoel dan). Enfin, we hebben het gelopen, zijn ingecheckt en zijn Chiang Mai ingegaan. In de middag hebben we vele tuktuks ontweken, omdat de bestuurders zo graag voor je willen rijden. Verder hebben we nog een ijsje gegeten bij de Mc Donalds en zijn naar de Night Basar geweest. ‘s Avonds hebben we in een restaurantje gegeten. Het was erg lekker eten (Johan: rijst, kip in Yellow Clilli, Heineken, espresso, Marion: rijst, kip met cashew noten, pineapple juice, Kosten: 279B) en de bediening vond het leuk dat wij geinteresseerd waren in de Thaise taal. Even een stukje geleerde taal:

• Sawasdi Khap → Hallo (man)
  • Sawasdi Kaa → Hallo (vrouw)
  • Khop Kun Khap/Kaa → Bedankt (man/vrouw)

Na het eten gingen we lopend terug. Dit ging echter allemaal niet zo makkelijk.
Ik…ahum… dacht een andere weg te weten … fout !!! We kwamen in de donkere wijken van Chiang Mai terecht. Marion vond dat allemaal een beetje eng. Enfin toen het allemaal uit de hand begon te lopen, kwamen we op een grote weg uit en was daar onze redding. Hand omhoog en een tuktuk laten stoppen. Vragen wat het kostte terugnaar het hotel (30B) … OK gaan met die tuktuk scheuren … vasthouden … remmen bochten nog beter vasthouden bocht. .. smalle weg … bocht… hotel. .. pfff thuis. Na nog wat gedronken te hebben beneden in het hotel, zijn we gaan slapen. Het was ondertussen 00.00 uur.

Wo 18 nov
Om 08.45 opgestaan en ontbeten. Het ontbijt (Amerikaanse) was goed. Na het ontbijt werd Marion ineens misselijk. Overgeven, een slecht gevoel hebben enz. Niet fijn dus! Na enkele uurtjes op bed gelegen te hebben zijn we toch weggegaan. We hebben ons door een ‘gewone’ auto laten vervoeren naar de Wat Doi Suthep. De afstand is ongeveer 20 km. Kosten 350Baht. Hiervoor wachtte de chauffeur ongeveer drie kwartier bij de tempel, zodat hij ons na de bezichtiging naar de dierentuin kon brengen. De dierentuin, kosten 30 Baht per persoon, is de grootste van heel Azie. Het was een mooie, maar zeer vermoeiende dierentuin, omdat hij op een berg lag. Veel klimmen en dalen dus. Na de dierentuin zijn we met een Songtauw (klein pickup wagentje met veel mensen er op) teruggegaan naar het. hotel. Hier hebben we ons verfrist en zijn daama gaan eten beneden in het hotel. Die avond hebben we verder de planning voor de rest van de vakantie gemaakt en ons voorbereidt op de trektocht van morgen.

Do 19 nov
Om 7.15 ging de wekker. Vandaag begint de 7 daagse trektocht. Na het uitchecken en het afgeven van de rugzakken aan het hotel zijn we rond 9.00 uur vertrokken. De groep bestond uit 4 Nederlanders: Martien, Peter, Marion, ik en de Thaise gids Stanley. Met een pick-up truck hebben we de eerste 3.5 uur afgelegd. Onderweg hebben we nog wat inkopen gedaan. Rond 14.00 uur begonnen we met het eerste stuk wandelen. Het was gelijk al een pittig stukje heuvel op en af. Na een paar pauzes en 1.5 uur wandelen, arriveerden we bij de Red-La-Hu stam in het plaatsje Phamon. Een echt primitieve stam is het wel, dat ondervonden we wel toen we onze slaapplekken zagen. In een rieten hut met een lekkere harde bamboe vloer. Enfin, na het ophangen van de klamboe, eten, douchen etc. zijn we gaan slapen. Dat viel dus wel een beet.je tegen. De vloer was echt hard, het matje maakte dat niet veel zachter. Het werd een lange nacht.

Vr 20 nov
De volgende ochtend zijn we rond 6.45 opgestaan. We waren allemaal een beetje stijf door het harde bed. Na een goed ontbijt zijn we begonnen met de trek van vandaag. We begonnen met een wandeling van ongeveer 3 uur. Hiema kwamen we bij een dorpje aan, waar we een lekkere pittige lunch kregen. Hiema zijn we verdergegaan met de olifant. Een leuke ervaring en wij hadden een olifant die lekker dwars was. Na een tocht van ongeveer 2 uur zijn we met de auto verder gegaan. Onderweg nog inkopen gedaan voordat we arriveerden bij de Lisu stam in Nangton. Hier hebben we eerste onze slaapplekken ingericht voordat het donker werd en gedoucht. Daarna weer eens lekker gegeten, hiema lekker rustig aangedaan en op tijd naar bed (21.30).

Za 21 nov
Vandaag ben ik jarig. Hiep hiep hoera. Om 06.30 werden we al weerwakker door de herrie van de beesten buiten. Vannacht om 0.00 uur maakte Marion mij wakker omdat er een kakkerlak op haar kussen liep. Ik schat dat hij 4 cm groot (lang) was. De volgende ochtend hebben we weer een lekker ontbijt gehad, heeft Marion een toilettas gekocht en zijn we rond 09.00 uur vertrokken. Het eerste gedeelte van de wandeling ging naar de Holy Mens Cave. De wandeling duurde ongeveer 2 uur en was weer eens aardig pittig. Bij de cave aangekomen, hebben we eerst geluncht. Dit keer was het een mie gerecht. Erg lekker. Voor de lunch zijn we de grot in geweest. Beneden in de grot is een uitsparing van ongeveer 50 bij 100 cm. Waar altijd (!!) water in staat. Dit is het heilige water en is drinkbaar. Na de lunch zijn we verder gelopen naar de Black-La-Hu stam in Bawkait. Hier hebben we weer eens lekker gegeten (rijst, kip, aardappels, tomaat, chili, banaan, witte kool en bonen). Het avondvullende programma bestond uit een rituele verkoop door de plaatselijke bevolking en een opvoering van het kleine grut (i.v.m. mijn verjaardag) en van ons. Rond 21.00 uur was het uit met de pret en gingen we naar bed.

Zo 22 nov
Vandaag regende het. Het begon al eigelijk direct nadat we gisteren naar bed gingen. Enfin, na het ontbijt zijn we weggegaan. Het programma van vandaag was als eerste de watervallen, dan de lunch in Mae Hong Son, daama de longtail boot, waarmee we naar de Birmese grens gevaren zijn en als laatste weer terug naar Mae Hong Son waar we ons diner genoten hebben. Voor het diner zijn we nog naar een tempel geweest. Die avond hebben we verder in Mae Hong Son doorgebracht, waar we een olifant, een beeldje en een jar voor Marion gekocht hebben.

Ma 23 nov
Om 8.00 uur zagen we het daglicht weer. Na een lekker ontbijtje zijn we weggegaan uit Mae Hong Son. Vandaag hebben we een heuse Thaise hot spring (voor ons niet zo interessant, omdat een verwent zijn door de Rocky Mountains) gezien en ‘s ochtends hebben we een bamboe raft gemaakt op de Pai rivier. Op het einde van de raft hebben we nog even gezwommen in de Pai rivier en zijn daama weer verdergegaan. Het was een autotocht van ongeveer 3 uur naar het plaatsje Laoo. Hier hebben we ovemacht bij de La Wa stam. Die avond lagen we na de spannende verhalen van Stanley al om 21.00 uur in bed.

Di 24 nov
Vanochtend om 7.00 uur waren we alle weer present. Die ochtend zijn we vanuit het dorp vertrokken met een wandeling die tot 13.00 zou duren. Het was weer eens een erg mooie wandeling. Voor de wandeling begon hebben we in het dorp nog een zilver smederij bezocht waar het een en ander gekocht is. Direct daama, tijdens de tocht, kruiste een fel groene slang ons pad. Aangezien deze slang Stanley bedreigde, moest hij hem doodmaken. Met een ferme slag met zijn stok, hakte hij zijn kop eraf. (Toch wel handig dus om een wandelstok bij je te hebben) Om 13.00 hebben we geluncht bij de auto die op ons stond te wachten. Het gerecht bestond uit mie met tomaat en ei en meloen als toetje. Na de lunch zijn we met de auto naar de volgende ovemachting gereden. Deze zit duurde veel te lang en ging over echt onbegaanbare wegen. De stam waar we die nacht bleven heette Pwo Karen in het dorpje Tawpae. Na onze slaapplekken ingericht te hebben we een wandeling gemaakt in het dorp. Iedereen keek ons aan en wilden alles van ons hebben, horloge, armband etc. Dat was niet leuk !! Verder was er weinig te beleven daar. Na het eten en het bekijken van de sterrenhemel, lagen we er rond 20.30 in.

Wo 25 nov
Vandaag is de laatste dag van de 7-daagse tour. Rond 7.00 uur zijn we opgestaan, hebben ontbeten en zijn om 8.00 uur vertrokken. We zijn die ochtend naar het hoogste punt van Thailand gereden (2565 meter), waar we nog een uurtje gewandeld hebben. Na de wandeling hebben we geluncht en daarna zijn we terug naar het hotel gereden in Chiang Mai.Omstreeks 16.00 uur waren we bij het hotel. We hebben toen eerst onze verdere reis besproken en betaald en zijn daarna gaan zwemmen. Na het zwemmen een lekkere warme douche en daarna alvast gepakt voor morgen. Om 19.30 zijn we met Martien en Peter naar het restaurant Riverside geweest. Hier hebben we al etend een boottocht gemaakt door Chiang Mai. Terug aangekomen hebben we enkele toetjes verorberd, zijn daama nog over de Night Basar (hier 2 t-shirts gekocht van 500 voor 300 Baht en een beeldje van 450 voor 230 Baht) gel open en lagen rond 00.00 uur in bed.

Do 26 nov
Vanochtend waren we om 6.30 al wakker. Waarschijnlijk waren we gewend geraakt aan het vroege wakker worden (door de beesten) van vorige week. Enfin, om 6.45 zijn we uit bed gegaan, hebben ontbeten en zijn om 8.40 vertrokken vanaf het hotel naar het vliegveld van Chiang Mai. Tien minuten later waren we er al, hebben ingechecked en zijn om 10.15 vertrokken richting Bangkok. De vluchtduur was ongeveer 1 uur. Na het nemen van een taxi waren we rond 13.00 uur in het Trang hotel. Na inchecken en spullen op de kamer gedropt te hebben, zijn we Bangkok ingegaan. Met een tuktuk (100B) zijn we naar Wat Traimit gegaan. Na het gezien hebben van de enige massieve gouden Buhda van 3.5 meter ter wereld, zijn we met de tuktuk (20B) naar Siam Square gegaan. Onderweg zijn we gedropt bij een juwelier/kledingzaak. Dit zijn dus de louchepraktijken van de tuktuk bestuurders. Zij krijgen voor het droppen van toeristen benzine bonnen voor de tuktuks. Naast Siam Square ligt het MBK, een gigantisch winkelcentrum. Hier hebben we bij de Pizza Hut wat gegeten. We zijn onderweg meerdere malen door net uitziende mensen aangesproken die het eigenlijk allemaal niet zo netjes bedoelden. Tuktuk chauffeurs in Bangkok willen erg graag tussenstops maken bij vage bekenden en je dan zelfs voor niets op plaatsen van bestemming brengen. Dan 1 in Bangkok is dus niet om naar huis te schrijven. Rare ervaring.

Vr 27 nov
Vandaag vroeg uit de veren, want we hebben een druk programma. Paleis, Khao San Road, Wat Po, Wat Arun, National Museum en Wat Rakang. Na veel geloop richting het paleis belanden we op de Khao San Road. Een gezellige straat met veel winkeltjes, waar we leuke dingetjes gekocht hebben, Thailand fotoboek en een ‘vissers broek’ voor Johan. Doorgelopen richting het paleis. Inmiddels is het 11.30. Planning naar de knoppen. Het paleis was tussen 12-13 gesloten, dus eerst maar naar het museum. Niet echt indrukwekkend, maar wel leuk om gezien te hebben. Daar geluched voor 110B. lk gebakken rijst met kip en Johan gebakken kip met knoflook en witte rijst, 1 maal cola en 1 maal 7-up. Bij het museum hebben we een generale repetitie van een Thaise traditionele dans gezien (toevallig dat we er op dat moment waren). Nu is het 14.30 en wederom een groot gat in de planning. Het paleis gaat vandaag dus niet door. Op naar Wat Arun. We hebben de boottaxi uitgeprobeerd. Een fantastische manier van vervoer om voor maar 2B naar de overkant van de rivier te komen. Voor 6B kom je van A naar B, waar je voor de tuktuk al gauw 60-100B voor kwijt bent. We hebben wel een foutje gemaakt met het uitstappen en we belanden daarom als eerste bij Wat Po. Wat Po is een gigantisch grote Buhda (45 meter lang). Daarna dus voor 2B naar de overkant van de rivier en Wat Arun bekeken. We waren nog net op tijd, want de toegang ging was bijna gesloten. Na Wat Arun wederom een boottaxi genomen en voor 6B zaten we weer op Khoa San Road waar we heerlijk gegeten hebben voor 510B. Morgen dus de rest van de planning.

Za 28 nov
Als eerste de voorgenomen planning van vandaag: het paleis en het houten teakhuis. De bedoeling was om om 7.30 op te staan en de dag te beginnen … dat werd dus 8.00 uur. Na een ontbijt, waren we om ongeveer 10.30 bij het paleis. We hebben ons vandaag laten vervoeren met de rivier taxi (10B). Razendsnel met een soort van longtail boot, maar dan een paar slagjes groter. Na het paleis zijn we met de riviertaxi naar het teakhouten paleis gegaan. Tijdens het laatste stukje lopen kwamen we langs de Mac waar we wat als lunch genuttigd hebben. Na het teakhouten paleis, zijn we met een tuktuk naar Khao San Road gegaan, waar we gegeten hebben (17.00 uur). Dit was weer eens erg europees lekker. lk een gebraden kippetje en Marion een kipsalade. Beide erg lekker. Van Khao San Road zijn we terug naar het hotel gelopen, hebben daar nog wat gedronken en lagen om 21.00 uur in bed.

Zo 29 nov
Planning: slangenboerderij en de weekend markt. Om 7.30 ging de wekker (jaja … de wekker) en om 8.00 hebben we ontbeten. Daarna zaten we om 8.30 in de taxi (lOOB) naar de Snake Farm. Rond 10.00 uurwaren we er, nadat we nog 40 minuten in Pat Pong (uitgaansbuurt) gewandeld hebben. Het was er erg interessant en we hebben ons tot 1200 uur verrnaakt. Marion heeft zelfs een python van 3 meter om haar nek gehad. Geloof het of niet … kijk maar naar de film. Na de Snake Farm zijn we naar het Lumpini Park gelopen. Dit is het Central Park van Bangkok. We hebben daar met een waterfiets (30B) een rondje gemaakt. Na de waterfiets zijn we naar Siam Square gelopen waar we geluncht hebben. Erg lekkere tuna sandwiches hebben ze daar. Hiema zijn we naar de bushalte gelopen en hebben we de airco bus (lijn 2 voor 12B) naar de weekend markt (???) genomen. Druk druk druk en heel erg veel te koop. Lopen we op de markt, hoor ik, Marion, een telefoon gaan. Lopen we verder denk ik “is ie nou van ons ?”. Ja hoor. .. het thuisfront aan de telefoon. Of alles goed is. Nou ja dus !!! 17.30…Dieren, kleding, souvenirs, noem het maar op. Ze verkopen het. Erg leuk om geweest te zijn. Na de markt zijn we met lijn 3 (voor 7B) terug naar het hotel gegaan. In het hotel zijn we eerst gaan douchen, want een dag als vandaag maakt je erg vies (zweet etc). Na de douche hebben we in het hotel gegeten, onze tassen ingepakt en zijn rond 2200 uur naar bed gegaan, want de wekker staat dit keer op 05.40 ingesteld.

Ma 30 nov
Vanochtend, zoals gisteren al gemeld, om 05.40 opgestaan. De dag van de tocht naar de River Kwai. Na de douche en het ontbijt hebben we ons rond 06.40 gemeld bij de receptie van het hotel.Het duurde echter tot 07.15 voor we weggingen, omdat er iets was misgegaan met het doorgeven van ons bijzijn. Toen we eindelijk weggingen met het gezelschap bestaande uit 8 Denen en 4 Nederlanders, reden we als eerste naar de floating market. Na de markt zijn we bij een pottenbakkerij geweest, waar een pot met een doorsnede van ongeveer 70 cm 60 Baht moest kosten (ongeveer fl. 3,10). Hierna zijn we doorgereden naar de Hua Binn Cave. Een echt mooie grot waarin we zeker een wandeling van 30 minuten in gemaakt hebben. Na de grotten zijn we in ongeveer 2 uur naar de River Kwai gereden. Onderweg hebben we gelucht. Bij de River Kwai aangekomen, zijn we in 40 minuten met een longtail boot over de Kwai naar het floatel gevaren. Deze zag er ontzettend gezellig uit en we overnachten hier dan ook. Een floatel is een hotel gemaakt van bamboe, welke drijft op het water. Na het diner in het floatel hebben we nog wat gedronken en gekletst en zijn rond 23.00 uur gaan slapen.

Di 1 dec
Vanochtend zijn we rond 08.00 uur opgestaan. De olifanten kwamen zich ook wassen in het water naast het floatel. Na het ontbijt hebben we geluierd tot 11.00 uur en zijn toen met de longtail boot teruggevaren (30 minuten stroomafwaarts). Aangekomen bij de bussen, hebben we eerst geluncht. Hierna zijn we met de minibus naar Nam Tok gereden. Vandaar uit vertrok detrein naar de Bridge over de River Kwai. Het ritje duurde ongeveer 2 uur en kostte 16 Baht. Aangekomen bij de brug hebben we deze bekeken (of de resten ervan), zijn naar de begraafplaats geweest en naar het museum. Na het museum was het al weer 17.30 en gingen we naar het hotel. Het hotel was vlakbij en ligt op een eiland (Kan Chanaburi) waar we met een soort pontje naar toe gingen. Bij het hotel gearriveerd hebben we een welkomstdrankje ontvangen en hebben ingecheckt. We hebben ook gelijk ons diner besteld, omdat we zouden dineren op een boot welke naar de Sound & Light show zou varen. Deze show wordt 10 dagen per jaar gegeven en wij waren dus de gelukkige die het konden aanschouwen. Het was zeker de moeite waard. Veel licht, geluid en vuurwerk. Kortom een mooi schouwspel (sorry staat niet op de film). Het was al een belevenis hoe we gingen. Op een soort disco-ark welke voortgetrokken werd door een andere boot. Het was in ieder geval gezellig. Rond 22.15 lagen we in bed, nadat ik nog een paar baantjes in het zwembad gezwommen had.

Wo 2 dec
Vanochtend ging de wekker om 06.45, echter waren we al wakker van het gefluit van de vogels. Om 07.00 uur zijn we gaan ontbijten en rond 08.15 gingen we van het eiland in de Khwae Yai River nabij Kanchanaburi. Als eerste zijn we naar de Erawan watervallen gereden, waar we ongeveer 1.5 uur gelopen en gezwommen hebben. Na de watervallen zijn we in 2 uur naar Naktom Pathom gereden. Onderweg hebben we ergens gegeten. In Naktom Pathom hebben we de Chedi bekeken. In de Chedi zou een andere Chedi moeten staan, echter mochten we die niet zien. Op de terugweg naar Bangkok hebben we nog in de file gestaan en rond 17.45 waren we terug in het Trang hotel. Hier hebben we ingecheckt, gedoucht en zijn toen naar Khao San Road gelopen waar we gegeten hebben, Marion heeft ook nog geprobeerd om 3 zijden Thaise broeken te kopen voor 250B. Echter wilden ze niet lager dan 300B gaan. Jammer dus. Rond 22.15 lagen we in bed en de wekker stond ingesteld op 07.15 uur.

Do 3 dec
Om 07.15 gingde wekker en om 8.00 uur gingen we ontbijten. Na het ontbijthebben we uitgecheckt en zijn met een taxi naar de Eastern Bus Terminal (zie label) gereden (70B). Bij de bus terminal, omstreeks 9.15, hebben we een kaartje gekocht voor de airco bus naar Hua Hin. Het kaartje kostte 110B per persoon en we vertrokken stipt om 09.30. lets over twaalven waren we in Hua Hin. We zijn meerdere taxi’s, tuktuks en riskja’s ontweken toen we rond 12.15 bij het toeristenbureau arriveerden. Deze was gesloten, toch besloten we om te wachten tot 13.00 uur. Om 12.30 kwam er al iemand terug van zijn lunch om ons te helpen. Nadat hij ons geholpen had ging hij weer verder eten. Goed he van hem ! We hebben gekozen voor het Nila Wan Guesthouse. Kosten zijn 600B per nacht en de ligging is 80 meter vanaf het strand. Goed dus ….Degene die ons hielp van het toeristenbureau zou eerst zijn luch afmaken en zou ons daama naar het guesthouse brengen. Wat een service! Rond 13.00 uur waren we er, nadat Marion eerstnog een valpartij gernaakt had … auw !!! Er stonden wel gelijk 6 Thaise mannen om haar heen om te helpen. Wat een aandacht, Hijg, puf, zucht en steun … toen kwam ze weer overeind en kon ze weer lachen. Het trapje had dus 3 treden te veel of d’r rugzak was te zwaar (1 van beide of allebei). Enfin we zijn er toch gekomen. Gelukkig had ze alleen maar een schaafwond aan d’r knie. Direct nadat we de spullen op de kamer gebracht hadden, hebben we onze zwemtenue aangetrokken en zijn direct de zee ingedoken. 1e conclusie warm 2e conclusie lekker 3e conclusie echt lekker warm (28-30°C) Na deze eerste zwempartij van ongeveer 1 uur zijn we teruggegaan naar het guesthouse, hebben een rugzak ingepakt en zijn weer teruggegaan. Nu alleen met als doel een wandeling over het strand naar Hua Hin. Onderweg wat schelpen verzameld en lekker pootje gebaad. In Hua Hin hebben we een dagtocht voor morgen besproken. De dagtocht (1500B per persoon) betreft een dagje zwemmen/snorkelen/duiken op/bij een bounty eiland. In Hua Hin hebben we gegeten bij Admiral’s Pub & Restaurant. Erg lekker maar wel duur: Fl. 25,- voor 2 personen ! Na het eten zijn we over het strand teruggelopen. Veel te ver natuurlijk. Bij een hotel hebben we maar een taxi teruggenomen naar het guesthouse.

Vr 4 dec
Vandaag 6.30 opgestaan voor de tour. Twee uur in de auto, ongeveer 40 minuten op de boot en toen de eerste duik. Allemaal water denk je. Echter met snorkel en duikbril op en onderwater kijkend, zie je allernaal gekleurde visjes en koraal. Het water is dus erg helder, helaas weinig schelpen. Ongeveer een half uurtje gedobberd in de regen bij het eiland. Ik, Marion, heb de duikbril maar opgehouden. Was wel makkelijk in de regen. De tweede stop was bij een ander eiland. Ik denk dat we hier wel een uur hebben gesnorkeld. Het verschil met de eerste stop was niet zo groot. Daama lunch op het bounty eiland, kippepoot met sandwich met ham & kaas of zoiets. Flesje water erbij en klaar is klara. Hier hadden we nog 1 uur om ons te vermaken. Voor Johan en ik iets te kort, voor alle andere te lang blijkbaar, want die waren om 13.30 al weer aan het inladen. Wij dus ook maar erheen zei het een halfuur te vroeg. Wederom 40 minuten in de boot. Op het strand nog even snel schelpen gezocht en iedereen was zich alweer aan het omkleden. Twee uur terug naar Hua Hin waar we om 16.30 weer in het guesthouse waren. ‘s Avonds zijn we naar de avondmarkt geweest en hebben we heerlijk gegeten bij de ltaliaan (B655 duur man: eten, drinken, toetje en 2 espresso). Met een riskja terug naar huis voor B50. Arme man met ongeveer 150 kilogram in zijn bakkie. Toen we terug waren was er onweer op komst. Johan wilde dit zien, dus zijn we naar het strand gelopen. Al snel vielen de eerste druppels en konden we nog, al rennend, net op tijd thuis zijn.

Za 5 dec
Vanochtend om 8.30 ontbeten. Hierna hebben we ons klaargemaakt voor een wandeling over het strand naar het nabij gelegen ternpel eiland. Het grappige van deze tempel is, dat deze zogenaamd bewaakt wordt door apen. De afstand tot het eiland, eigenlijk een schiereiland, is ongeveer 4-5 km. Het leuke van de wandeling was, dat het vloed was en we gingen langs het strand lopen. Soms kwam het water tot onze middel/buik met een onrustige zee (golven van 1 meter) en moesten we de rugzak dus boven het hoofd houden. Er liep ook een groep met thai mensen achter ons, welke het erg leuk vortden dat wij dit ook deden. Rond 12.00 waren we op het eiland, de wandeling duurde 2 uur. Op het eiland hebben we wat rondgelopen, apen bekeken, apen gevoerd en wat gegeten en gedronken. Rond 13.30 liepen we terug en omstreeks 15.30 uur waren we weer terug en hebben we geluierd tot 17.30 in een strandstoel. Na gedoucht te hebben zijn we naar het dorpje gelopen, waar we gegeten hebben. Als toetje hebben we ergens een milkshake gedronken. Hierna hebben we nog toegekeken hoe de thai mensen de verjaardag van hun koning vieren, hebben we nog 2 T-shirts (260B) en een horloge (320B) gekocht op de nachtmarkt. Omstreeks 21.30 waren we terug en na de (ver)brand schade bekeken te hebben, gingen we naar bed.

Zo 6 dec
Laatste dag. Om 8.30 zijn we opgestaan en rond 10.30 hadden we ontbeten. Omdat dit de laatste dag is in Thailand hebben we de rugzakken ingeruimd en hebben uitgecheckt. Totale kosten voor de 3 nachten, ontbijt en diverse drankjes bedroeg 2355 Baht. Na het uitchecken zijn we nog naar het strand geweest. Hier hebben we ook geluncht en zijn omstreeks 14.15 uur weggegaan. Bij het zwembad konden we nog douchen, voordat we om 15.00 met de taxi naar het station gingen. Om 15.35 hadden we de trein naar Bangkok (44B per persoon). De trein arriveerde in Bangkok om 22.00 uur, een rittijd van ongeveer 4 1/2 uur. Met de taxi (157B) zijn we daarna naar Don Muang, het vliegveld van Bangkok, gereden. Om 21.00 uur waren we daar. Bij het inchecken op vlucht KL878 hadden wij de laatste raamplaatsen.

Ma 7 dec
Vandaag was de dag van de aankomst thuis. Dit is het einde van de beschrijving van de vakantie. Wij hebben een fijne vakantie gehad en hopen later bij het lezen hiervan deze weer mee te maken.

Vlucht
KLM 877 – 15 nov Amsterdam – Bangkok 19.25 – 12.15
KLM 878 – 06 dec Bangkok – Amsterdam 23.35 – 05.55

Nog wat extra:

Het film verslag van deze vakantie: zie hierboven

Voor een gescande versie van ons fotoboek zie hieronder: